Welkom in alle kerken van federatie De Haan

De eucharistievieringen zijn op 21 juni terug gestart. Het was een hele klus om alles in goede banen te leiden maar we zijn er in geslaagd. Net zoals in alle andere branches is ook een eucharistieviering niet hetzelfde als vóór de coronatijd. Alle afspraken voor het vieren van de eucharistie zetten we hier op een rijtje.

UUR-SCHEMA van de MISSEN

zaterdag om 17 uur in de Sint-Clemenskerk in Klemskerke
zaterdag om 18.30 uur in de Sint-Monicakerk in De Haan (tot zat. 29 aug.)
zondag om 9.30 uur in de Sint-Monicakerk in De Haan
zondag om 10 uur in de Sint-Blasiuskerk in Vlissegem
zondag om 11 uur in de kerk Heilige Kruisverheffing in Wenduine
woensdag om 9 uur in de Heidekapel in De Haan-Vosseslag
vrijdag om 8.30 uur in de kerk Heilig Kruisverheffing in Wenduine

PLAATSEN

Steeds dient er anderhalve meter afstand (drie stoelen) te zijn tussen iedere bubbel. Dit betekent dat er minder volk binnen kan als vroeger. Eens de kerk vol zit komt er een bord ‘volzet’ en zal de steward de ingang controleren. Tijdig komen is de boodschap. Affiches maken de werkwijze per kerk duidelijk.

BEZOEK aan de KERK

Kom rustig en op tijd naar de kerk. Een mondmasker is verplicht tijdens het bezoek aan de kerk. Probeer de anderhalve meter ‘social distancing’ te respecteren en ontsmet je handen bij het binnenkomen. Volg de aanbevelingen van de medewerkers die alles in goede banen leiden.

In de kerk zijn er blauwe pijlen die de wandelrichting weergeven: om binnen te komen, om buiten te gaan, alsook om naar de communie te gaan.

Iedereen, behalve eigen bubbel, neemt plaats op anderhalve meter afstand van elkaar. Als je binnenkomt is het daarom aangeraden om steeds zo veel mogelijk vooraan aan te schuiven zodat zo weinig mogelijk mensen elkaar kruisen.

Koorzang en volkszang zijn momenteel niet toegelaten.

VREDESWENS

Bij het Onze Vader en de Vredeswens geven we mekaar geen handen en iedereen blijft op zijn plaats. Men kan wel mekaar de vrede wensen, bijvoorbeeld door je handen op je hart te leggen en een kleine buiging te maken.

COMMUNIE

Voor de communie zijn er twee markeringen aangebracht op anderhalve meter van elkaar. De communiebedienaar staat zo op ‘social distancing’ afstand van de gelovige. Beiden strekken hun arm uit en de communiebedienaar, die vooraf zijn handen ontsmet en een mondmasker draagt, zal voorzichtig en eerbiedig de hostie laten vallen in de hand. Voor het nuttigen van de hostie mag je kort je mondmasker naar beneden doen.

OMHALING

Aan de ingang staat er een offerblok voor het stoelgeld en een mandje voor het offergeld. Rondgaan met schaal is in deze tijd niet toegelaten. Dank voor je bijdrage.

VERLATEN van de KERK

Bij het buitengaan gaat iedereen weer volgens de gemarkeerde blauwe pijlen langs de zijkanten, met de nodige afstand, rustig naar buiten. Het napraatje op het kerkplein zal nog eventjes moeten uitgesteld worden.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *