Ligging

De kerk blijft gedurende het hele jaar open van 09 uur tot 18 uur.

Heilige eucharistievieringen

Zie pagina Vieringen

Beschrijving

Neogotische basiliek met driebeukige benedenkerk van zes traveeën, een transept en een koor met twee zijkoren en een vlakke apsis en sacristie in de zuidoosthoek. Bruingele baksteenbouw. Gebruik van rode baksteen voor de gootlijsten. Leien bedakingen met een achthoekige klokkentoren.

Bijzonderheden

De kerk is geen beschermd monument, doch past perfect in het centrale dorpszicht van De Haan. In de Sint-Monicakerk krijgt het beeld van Onze Lieve Vrouw van Lourdes en het beeld van de heilige Rita veel aandacht voor gebed en devotie. In de kerk komen mensen en toeristen langs om te bidden bij het tabernakel of de beelden van de heiligen.

Geschiedenis

• 10 september 1902 De deken van Oostende wijdt de kerk. De kerk wordt toegewijd aan Sint-Monica, de moeder van de H. Augustinus. Het klooster dat ondertussen werd opgericht naast de kerk, herbergde een zevental paters, die zich ontplooiden als medewerkers van de parochiale geestelijkheid.
  • 1920 de Schaarbeekse architect Antoine Laenen ontwerpt een plan voor een aanzienlijke vergroting van de kerk in neo-Byzantijnse stijl. Deze ambitieuze onderneming wordt fors gereduceerd wegens het plotse overlijden van Eva Mabel Hunter, bewoonster van de villa “Kerklommer” en voornaamste geldschieter.
  • 1934 Toch bleef het voornemen bestaan om de kerk te vergroten, wat in 1934 uitgevoerd werd door het aannemersbedrijf Vandekerkhove uit Ingelmunster.
  • 11 juli 1934 De vernieuwde kerk met grondplan in de vorm van een Lotharings kruis en met nieuw transept en koor werd gewijd door de Provinciaal van de Augustijnenorde in België.
  • 2002 na precies 100 jaar aanwezigheid van de paters Augustijnen in De Haan werden kerk, klooster en parochiecentrum overgedragen aan de gemeente De Haan. Het klooster werd nadien afgebroken en de gemeente bouwde op die plaats een bibliotheek, waarbij het uitzicht doet denken aan het voormalig klooster. Tevens werd aan de buitenzijde van het kerkkoor een lokaal bijgebouwd voorzien van bureel, vergaderruimte en sanitair voor het onthaal van de parochie ‘Ostia’.
  • najaar 2003: de laatste pater Augustijn vertrekt uit De Haan. Van dan af is er een diocesaan priester.